حقایقی جالب در مورد چسب

فهرست مطالب

اولین نمونه شناخته شده استفاده بشر از چسب‌های طبیعی، مربوط به 200000 سال پیش است. اجداد بشر امروزی در ایتالیای قدیم از قیر، پوست درخت غان برای چسباندن سنگ‌ها به یکدیگر استفاده می‌کردند.
امروزه صنعت چسب فقط در ایالات متحده بیش از 11 میلیارد دلار تراکنش مستقیم دارد.
شکارچیان ماقبل تاریخ از چسب طبیعی برای چسباندن نوک پیکان‌های سنگی یا سنگ‌های تبر به چوب استفاده می‌کردند.
یک اینچ مربع از چسب صنعتی امروزی می‌تواند حدود یک تن وزن را نگه دارد.
چسب ها را می توان به چند گروه تقسیم کرد – چسب ها بر اساس منشاء (طبیعی یا مصنوعی)، و چسب‌ها بر اساس انواع واکنش پذیری (خشک شدن، حساس به فشار، تماس، دما …).

اولین گزارش مکتوب در رابطه با چسب مربوط به مصر باستان است. یکی از اولین نمونه ها هیروگلیف‌هایی است که تابوت فرعون توت عنخ آمون را نشان می دهد که با ترکیبات ساخته شده از حیوانات به هم چسبانده شده بود.
چسب در اروپا در دوران روم باستان، قرون وسطی و رنسانس بسیار رایج بود.
اولین کارخانه چسب تجاری در سال 1690 در هلند تأسیس شد.
اولین ثبت اختراع چسب بریتانیا در سال 1750 و ثبت اختراع ایالات متحده در سال 1876 صورت گرفت.
اقتصاددانان پیش بینی می‌کنند که صنعت چسب در  سال 2023 به گردش مالی سالانه 50 میلیارد دلاری خواهد رسید.

چسب‌های مبتنی بر لاستیک طبیعی به مخترعان کمک کردند تا مخلوطی ایجاد کنند که یکی از مهم‌ترین اختراعات دوران مدرن یعنی  تایر ماشین را ایجاد کنند.

محبوب ترین نمونه مدرن چسب مبتنی بر لاستیک، سیمان لاستیکی است.
یکی از مهم ترین لحظات در تاریخ چسب در سال 1942 اتفاق افتاد، زمانی که مخترع آمریکایی هری کوور موفق شد به طور تصادفی ماده سیانواکریلات ایجاد کند که امروزه به طور گسترده به عنوان سوپرچسب شناخته می شود. او آن را برای استفاده تجاری در سال 1958 ایجاد کرد.
سوپرچسب موارد استفاده بی‌شماری دارد، مانند سطوح چسباننده که در زیر آب قرار می‌گیرند، پزشکی قانونی (برداشتن اثر انگشت از سطوح)، نجاری، لوازم آرایشی و حتی پزشکی (نوعی از سوپرچسب در جنگ ویتنام به عنوان ابزاری برای بستن زخم‌های باز استفاده می‌شد).

برخی برآوردها نشان می دهد که هر سال 18.2 کیلوگرم چسب برای هر فرد در آمریکا استفاده می شود.
پنج نوع اصلی چسب عبارتند از: چسب های حلال، چسب های پایه آب، چسب های دو قسمتی، چسب های حیوانی و چسب های سیانوآکریلات (چسب های فوق العاده).

برای خرید چسب به خرید چسب مراجه کنید.