آشنایی با چسب های دوجزئی، اپوکسی شفاف و دوقلو

فهرست مطالب

چسب های دو جزئی یا همان چسب دوقلو از دو جزء رزین (چسب) و هاردنر (خشک کن) تشکیل شده اند. این نوع چسب ها مزیت فوق العاده ای نسبت به سایر چسب ها از لحاظ مقاومت چسبندگی و قابلیت تراش و سمباده دارند و در زمان کم  اجسام را به هم می چسبانند. فقط باید به این نکته توجه کنیم هرچه قدر زمان چسبندگی در این محصول طول بیشتر باشد، قدرت چسبندگی  بیشتری در مقابل ضربات خواهد داشت.

چسب های دو جزئی در دو نوع مایع و جامد تولید می شوند که هرکدام مزیت های خودشان را دارند. چسب های دوجزئی مایع را در همه جا می توان استفاده کرد. چسب های دوقلوی جامد (خمیر دوقلو، استیک قلم، قلم تعمیراتی، هزارکاره) به صورت دو خمیر مجزا از هم می باشند که با هم ترکیب می شوند. در موارد ترمیمی مثل ترمیم مجسمه، سیلندر ماشین و اجسام بسیار سخت میشه از آن استفاده کرد. و حتی می شود آن را تراش داد و به رنگ دلخواه در آورد.

این نوع چسب ها در اندازه های مختلف از جمله تیوپی و کیلویی، و رنگ های طوسی، شفاف و سفید تولید می شوند که البته بعد از خشک شدن قابلیت رنگ پذیری دارند.

نوع شفاف این چسب جهت چسباندن شیشه شکسته و ترمیم لب پرشدگی، روی شیشه ساعت جهت آب بندی و برای کوچک کردن انگشتر و موارد مشابه مورد استفاده فراوان قرار می گیرد. چون جنس آن بدون منفذ و یکدست است.

نوع مایعی از چسب دوقلو به نام اپوکس استیل وجود داره که مقاومت بالایی در چسبندگی دو فلز به هم داره و از این محصول بیشتر در صنایع هوا فضا و کارخانه جات تولید خودرو و فلز و سایر مصارف از جمله تعمیر سوراخ باک بنزین و لوله های فلزی، رادیاتورهای فلزی، آب گرمکن و چسباندن دو ورق فلزی به هم مورد استفاده قرار می گیرد و بعد از خشک شدن قابلیت تراش هم دارد.