چگونه چسب را از سطوح مختلف پاک کنیم

HOW TO REMOVE GLUE FROM MOST SURFACES

فهرست مطالب

مهم نیست چقدر مراقب باشید، هنگام استفاده از چسب، ریختن چسب بر روی سطوح، سر ریزشدن و کاربرد نابجای چسب اتفاق می افتد. خوشبختانه بیشتر لوازم مورد نیاز برای زدودن چسب، از قبل در کمد شما موجود هستند. آموزش ما را برای تکنیک­های پاک کردن چسب از فلز، پلاستیک، شیشه، پارچه، چرم، بتن و سایر مواد رایج دنبال کنید.

همه ما گاهی اوقات در پروژه­های خود کمی شلخته می­شویم. هنگام کار با چسب‌ها و اپوکسی‌ها  امکان ریزش و سرریز وجود دارد که منجر به باقی‌مانده‌های ناخواسته می‌شود با  این حال، چسب­های قدرتمند  نیز معمولاً می را نیز می­توانند با استفاده از موادی که در کارگاه یا خانه شما یافت می­شوند، حذف شوند.

remove glue from metal - پاک کردن چسب از فلز

چگونه چسب را از فلز جدا کنیم

از بین بردن چسب ناخواسته از فولاد، آلومینیوم یا سایر فلزات رایج نیازمند توجه دقیق است، اما لازم نیست که تبدیل به یک چالش شود. در اینجا چند نکته ساده برای حذف چسب از فلزات وجود دارد.

1- همیشه با پاک کردن هرگونه با آب و پارچه شروع کنید. همه تکنیک­ها روی سطوح تمیز بهتر عمل می­کنند.

2- یک پارچه تمیزکننده یا توپ پنبه­ای را در استون خالص خیس کنید. اگر استون خالص مفید نیست، پاک­کننده لاک ناخن را امتحان کنید. پارچه یا پنبه را روی چسب فشار دهید تا حل شود.سپس محل را کاملا پاک کنید.

3- سعی کنید آن را با یک لیسه فلزی یا تیغ خراش دهید. مراقب این تاکتیک باشید تا از خراشیدن فلز جلوگیری کنید. سعی کنید ابتدا چسب را با یک پاک­کننده همه منظوره خانگی نرم کنید.

4- می­توانید بجای استون، جایگزین­های قوی­تری همچون الکل دناتوره شده (الکل صنعتی با درصد بالا) ، گاز فندک یا هیدروژن پراکسید را امتحان کنید. با پارچه یا پنبه بمالید و نگه دارید تا چسب حل شود، سپس پاک کنید.

 

نحوه پاک کردن چسب از روی فلز رنگ شده

برداشتن چسب از فلز رنگ شده از یک فرآیند مشابه پیروی می­کند اما به محلول کمی قوی­تر نیاز دارد.

دوباره با یک سطح تمیز شروع کنید. سپس ناحیه مورد نظر را با اسپری­ روان­ کننده بپوشانید. بگذارید خیس بخورد و هر­گونه اضافات چسب باقی مانده بر روی سطح  را پاک کنید.با مایع فندک نیز ممکن است بتوانید این ترفند را انجام دهید.

از یک کارت پلاستیکی، لیسه فلزی یا ابزار مشابه، برای خراش دادن چسب استفاده کنید. از فشار محکم و ضربات نرم استفاده کنید تا زمانی که چسب کاملاً پاک شود. برای برخی از سطوح، مانند نمای بیرونی خودرو، ممکن است بخواهید سطح را بعد از تمیز کردن چسب واکس بزنید.

نکته! با استفاده از  جایگزین ملایم­تر برای این حلال­های قدرتمند، همین روش را با استفاده از روغن نباتی امتحان کنید.

 

remove glue from plastic - پاک کردن چسب از پلاستیک

نحوه پاک کردن چسب از پلاستیک

برداشتن چسب از پلاستیک نیازمند اطلاع از نوع پلاستیک و واکنش آن با حلال ها میباشد. در صورت امکان، همیشه هر محصولی را ابتدا در یک نقطه نامحسوس بر روی آن آزمایش کنید تا ببینید چگونه واکنش نشان می­دهد، زیرا درجات مختلف پلاستیک واکنش متفاوتی نشان می­دهند. حتماً دستورالعمل­های محصول را برای هشدارها بخوانید.

برای یک رویکرد ملایم، روغن گیاهی یا مرطوب­کننده پوست را امتحان کنید. از یک پارچه خیس شده استفاده کنید و آن را مکرراً بمالید و چسب را اشباع کنید. بگذارید خیس بخورد، سپس با پارچه تمیز کنید. سرکه همچنین می­تواند چسب سخت شده ناخواسته را از پلاستیک پاک کند. محل را فقط با استفاده از سرکه سفید خیس کنید، سپس چسب را با کارت اعتباری، کاردک یا ابزار مشابه پاک کنید.

 

remove glue from glass - پاک کردن چسب از شیشه

نحوه پاک کردن چسب از روی شیشه

برای پاک کردن چسب از روی سطوح شیشه­ای، ترکیبی از روش­های دستی و شیمیایی را امتحان کنید.وازلین، پاک­کننده لاک ناخن، سرکه یا روغن (به طور کلی، مواد مبتنی بر روغن مانند سس مایونز،کره گیاهی) را روی ناحیه مورد نظر بمالید. چسب را کاملاً اشباع کنید و به آرامی با یک کاردک یا  اسکاج پاک کنید.

روش دیگر برای جدا کردن چسب از شیشه، تغییر درجه حرارت است. محل را با آب گرم خیس کنید، سپس چسب را بتراشید. خیساندن لیوان در طول شب در آب گرم و صابون نیز می­تواند به شل شدن چسب کمک کند. اگر این کار جواب نداد، استون یا الکل را امتحان کنید ولی ابتدا روی یک ناحیه کوچک آزمایش کنید تا مطمئن شود شیشه آسیب نمی ­بیند.

 

remove glue from fabric - پاک کردن چسب از پارچه

نحوه پاک کردن چسب از روی پارچه

برای از بین بردن لکه ­های سرسخت چسب از روی پارچه، سعی کنید تا جایی که می­توانید چسب را بتراشید. با ملایمت و نرمی این کار را انجام دهید تا پارچه بد شکل یا پاره نشود. پارچه را یک شب در آب سرد خیس کنید.

پس از خیساندن، مقدار کمی مایع لباسشویی را به چسب بزنید و با یک برس نرم ماساژ دهید. پارچه را به طور معمول در آب گرم بشویید. اگر چسب باقی ماند، سعی کنید استون را روی یک گلوله پنبه بمالید و آن را روی چسب بزنید. حواستان به پارچه­های ظریف باشد، زیرا  استون می­تواند باعث تغییر رنگ شود.دوباره چرخه بالا را تکرار کنید وسپس با آب گرم بشوید.

 

remove glue from leather - پاک کردن چسب از چرم

نحوه پاک کردن چسب از روی چرم

برداشتن چسب از چرم یا مواد مشابه مانند جیر، حوصله و دقت زیادی را می­طلبد.

با خراش دادن چسب به آرامی با یک کاردک  یا کارت اعتباری شروع کنید و تا جایی که می­توانید بدون آسیب رساندن به چرم، مواد را جدا کنید این کار را ادامه دهید. صابون را به یک اسفنج بمالید و چسب را با کف خیس کنید. با یک پارچه تمیز و خشک پاک کنید و در صورت لزوم  این کار را تکرار کنید.

اگر چسب همچنان باقی مانده است، روش استون را امتحان کنید. یک گلوله پنبه­ای آغشته به لاک پاک کن ناخن مبتنی بر استون را روی چسب بزنید و مراقب باشید که با چرم تماس نداشته باشد. اجازه دهید به آن نفوذ کند و چسب را شل کند، سپس آن را با یک پارچه پاک کنید.

 

remove glue from concrete- پاک کردن چسب از سیمان

نحوه پاک کردن چسب از بتن

چسب­های همه منظوره با بتن پیوندهای بادوام و مقاوم در برابر آب ایجاد می کنند. به غیر از کاربرد دقیق، ممکن است با چسب ناخواسته روی بتن خود مواجه شوید. نترسید، برداشتن چسب آسان است.

با برداشتن فیزیکی چسب سخت شده با یک لیسه فلزی یا ابزاری مشابه شروع کنید. برای کار بر روی کف­های بتنی، می­توانید یک کاردک کاتری دسته بلند را نیز امتحان کنید.

آب جوش می­تواند چسب را نرم کند. ابتدا فقط آب داغ را امتحان کنید، آن را روی چسب بریزید و آن را بشویید. برای چسب سرسخت، سعی کنید مقدار کمی آمونیاک را با مواد شوینده ظرف مخلوط کرده و چسب را تمیز کنید.

احتیاط! برای چسب چسبیده به کف، سعی کنید آن را با استفاده از اتو گرم کنید. روی چسب را با کاغذ آشپزخانه بپوشانید و  اتو را روی آن قسمت بکشید، سپس چسب شل شده را جدا کنید.